Tuesday, April 12, 2011

TADBIR URUS MASJID YANG BERKESAN

Firman ALLAH dalam Surah At-Taubah ayat 108....


Jangan engkau sembahyang di masjid itu selama- lamanya, kerana sesungguhnya masjid (Qubaa' yang engkau bina wahai Muhammad), yang telah didirikan di atas dasar taqwa dari mula (wujudnya), sudah sepatutnya engkau sembahyang padanya. Di dalam masjid itu ada orang-orang lelaki yang suka (mengambil berat) membersihkan (mensucikan) dirinya dan Allah Mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka (zahir dan batin)


Apa dia pengabdian?


Firman ALLAH dalam Surah At-Taubah ayat 18......




Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat- sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.





Tadbir Urus Institusi Masjid


Masjid berperanan sebagai tempat beribadat, pusat ilmu, penyebaran maklumat, tamadun islam, pusat kebajikan, ekonomi dan menjadi syiar kepada kemulian Islam. Untuk merialisasikan harapan ini, masjid perlulah menjadi sebuah institusi yang melaksanakan tadbir urus yang berkesan melalui perkhidmatan, pendidikan dan pusat rujukan, Insitusi masjid perlu mempamerkan ciri-ciri unggul dalam aspek dakwah bil-hal dari segi kebersihan, penyelenggaraan, khidmat layanan pengunjung, penyediaan maklumat terkini dan sebagai pust perpaduan ummah.


VISI


"Untuk melahirkan masyarakat Ilsam yang komited terhadap masjid dengan pelbagai aktiviti dan program pengimarahan kepada semua lapian masyarakat"


MISI


"Menjadikan masjid sebagai pusat pembentukan ummah bagi melahirkan generasi berilmu, beriman dan berakhlak melalui penyediaan prasarana yang lengkap, pengurusan yang cekap dan program pengimarahan yang tersusun".  


OBJEKTIF


Memastikan perkhidmatan yang bijak lagi berkesan melalui langkah-langkah dan strategi bagi melaksanakan KPI mengikut acuan dan petunjuk aras yang digariskan.


PLAN TINDAKAN TRATEGIK


A. Objektif
1. Menarik minat jemaah dewasa & belia ke masjid
2. Mewujudkan sukarelawan yang cintakan masjid
3. Menghubungkan silaturrahim antara jemaah dewasa & belia
4. Menanamkan jati diri di kalangan jemaah dewasa & belia


B. Aktiviti-aktiviti
1. Kuliah pembangunan modal insan dewasa & belia
2. Program gotong royong di masjid & taman yang melibatkan semua lapisan masyarakat
3. Program riadah & sukan serta ekspedisi


C. Tarikh/Tempuh
1. Kuliah & modul ilmu Islam berterusan
2. Modul Kemah Bistari Remaja & Belia yang berterusan


D. Strategi
1. Kempen & promosi yang berterusan
2. Menggunakan rakan-rakan masjid yang sebaya


E. Sasaran
1. Semua jemaah dewasa
2. Para remaja kariah yang berumur diantara 13 - 18 tahun


F. Tindakan
1. Lajnah Dakwah
2. Lajnah Pemuda
3. Lajnah Wanita
    

No comments:

Post a Comment