Thursday, March 10, 2011

TELADAN REMAJA SILAM

IMAM ABU HANIFAH - ‘KECERDIKANNYA MEMBELA ISLAM’

Pada suatu ketika, tatkala imam Abu Hanifah masih kecil lagi (belum baligh), telah datang seorang Dahri (ahli muktazilah), hendak menguji kepintaran ulama islam ketika itu. Pada masa itu imam Abu Hanifah berguru dengan imam Hamad.

Kedatangan Dahri itu, semata-mata ingin berhujah tentang keesaan Allah. Malangnya semua cerdik pandai Islam ketika itu tidak dapat menjawab soalan yang dikemukan oleh Dahri itu. Hanya tinggal imam Hamad sahaja yang belum menjawab soalan tersebut. Maka khalifah ketika itu memerintahkan imam Hamad bersedia untuk berhujah dengan Dahri itu pada waktu yang ditetapkan.

Masa berlalu hinggalah tiba sehari sebelum waktu yang dijanjikan untuk bertemu dengan Dahri tersebut. Imam Hamad kelihatan bersusah hati memikirkan perkara tersebut. Hal ini diperhatikan oleh imam Abu Hanifah, murid yang disayangi gurunya. Bertanya imam Abu Hanifah ” Wahai tuan guru, saya lihat tuan dalam keadaan susah hati, apakah gerangan yang menyebabkan tuan bersusah hati?”…..

Guru kesayangan imam Abu Hanifah itu pun menceritakan tentang Dahri yang memutar belitkan tentang keesaan Allah. Lalu imam Abu Hanifah pun menawarkan diri untuk menolong imam Hamad berhujah dengan Dahri tersebut.Maka mereka berdua pun berjalan ke tempat berhimpunnya orang ramai yang menyaksikan majlis soal jawab itu.

Dahri tersebut naik ke atas mimbar dengan sombongnya, berkata ” Siapakah yang akan menjawab pertanyaanku ini?”…

Imam Abu Hanifah seraya menjawab” Kemukakan soalanmu itu, nescaya orang yang mengetahui akan menjawabnya.” Dilihat oleh Dahri, budak kecil yang menjawab, lantas dengan angkuhnya dia berkata” Siapaka engkau hai kanak2…..? Sedangkan ulama2mu yang memakai kain kemegahan dan lengan baju yang luas itu pun mereka aku kalahkan, inikan kamu yang belum berumur dan hina pada pandanganku..”

Dengan tenang imam Abu Hanifah membalas ” Allah tidak menilai ketinggian dan kebesaran seseorang itu pada serban yang besar, kain yang megah dan lengan baju yang luas. Akan tetapi Allah menilai mengikut sepertimana firmanNya yang bermaksud “mereka yang mempunyai ilmu itu mempunyai beberapa darjat”.



ABDUL MALIK BIN UMAR ABDUL AZIZ-17 TAHUN- ‘KEPERLUAN ORANG LAIN LEBIH DIUTAMAKAN’


Selepas kematian Khalifah Sulaiman bin Abdul Malik, Umar Abdul Aziz telah diamanahkan memegang urusan kaum Muslimin dengan memimpin mereka sebagai Khalifah. Pada hari pertama itulah menjadi hari paling sibuk bagi dirinya…. Menyelesaikan majlis pengebumian khalifah dan menghadiri masjid untuk menyatakan amanah yang dipikulkan di pundaknya…

Selesai berucap, Umar turun dari mimbar. Beliau ingin terus pulang ke rumah untuk berehat. Beliau berhasrat untuk mengembalikan tenaganya seketika setelah segala penat-lelah yang dilaluinya semenjak kematian Khalifah Sulamian….

Walau bagaimanapun, belum sempat Umar melabuhkan punggungnya, tiba-tiba anaknya, Abdul Malik yang ketika itu berusia 17 tahun datang seraya bertanya: “Apakah yang hendak dilakukan Amirul Mukminin?!”

“Anakku, ayah hendak melelapkan mata seketika. Sudah tidak bertenaga rasanya tubuh ayah ni…” jawab Umar perlahan.

“Apakah Amirul Mukminin akan melelapkan mata sebelum mengembalikan segala hak yang telah dirampas kepada pemilik asalnya?” tanya Abdul Malik.

“Anakku, ayah tidak tidur sepanjang malam semalam kerana menguruskan jenazah pak cik mu, Sulamian. Apabila masuk zuhur nanti, ayah akan bersolat bersama rakyat. Ayah akan mengembalikan segala hak kepada pemiliknya…dengan izin Allah,” jawab ayahnya.

“Wahai Amirul Mukminin, siapakah yang dapat menjamin ayah hidup hingga ke waktu Zuhur nanti?!” balas anaknya, Abdul Malik.

Kata-kata Abdul Malik ini umpama petir yang menyambar hatinya. Ia mula membakar semangat Umar dan hilanglah segala keinginannya untuk tidur. Lahir pula kekuatan dan kemahuan tekad yang jitu dalam kelesuan tubuhnya.

“Mari sini wahai anakku..”panggil Umar lembut. Abdul Malik pun menghampiri ayahnya. Umar pun memeluk dan mencium dahi anaknya sambil berkata: Segala Puji bagi Allah yang telah melahirkan daripada sulbi ayah seorang anak yang mampu membantu agama ayahnya..”

Umar pun bingkas bangun dan mengarahkan supaya orang ramai diberitahu bahawa sesiapa sahaja yang dizalimi hendaklah mengadukannya kepada khalifah.

No comments:

Post a Comment