Sunday, August 14, 2011

MEMAHAMI ERTI KEHIDUPAN

بسم الله الرحمن الرحيم

Allah menciptakan alam ini dengan segala pengisiannya adalah untuk kehidupan manusia, semua yang terdapat di dunia adalah untuk manfaat manusia maka sesuailah manusia diamanahkan supaya mentadbir dan menjadi khalifah di atas muka bumi ini. Dari awal manusia di peringatkan bahawa kehidupan dunia bukan seperti syurga tetapi ianya merupakan tempat ujian.
Ujian utama ialah sama ada manusia mengakui Allah itu Tuhan mereka atau mengambil benda lain sebagai Tuhan mereka. Mereka yang mengakui dan mempercayai Allah itu Tuhan yang Maha Esa maka mereka memperolehi nikmat Iman dan Islam, namun demikian mereka belum terlepas dari ujian Allah kerana dunia ini adalah tempat ujian, jika manusia tidak diuji mereka akan lupa akan pengakuan dan syahadah mereka. setiap ujian yang dihadapi dengan betul mengikiut ajaran Allah mereka akan terlepas dari dosa dan sebaliknya mendapat pahala pula.
Mereka yang mengambil selain Allah sebagai Tuhan dan penyerahan ibadat mereka, mereka itu adalah orang-orang yang gagal ujian, bagi mereka tanpa pertolongan sedikit pun di akhirat nanti, kekallah mereka di dalam seksaan api neraka.
Merujuk kepada ujian Allah, kita dapati tiada seorang individu pun yang terlepas dari menghadapi ujian. Malah Rasul-rasul pun menghadapi ujian, mungkin timbul pertanyaan mengapa begitu, itulah kehendak Allah, itulah perancangan Allah dan itulah juga ketetapan Allah. Itulah hakikat kehidupan yang perlu difahami.
Sekiranya kita berfikir sepatutnya begitu dan begini, itu adalah kehendak kita, kehendak kita mustahil mengatasi kehendak Allah, kehendak kita hanya terlaksana dengan izin Allah atau kehendak yang sama dengan Allah atau umpama doa kita yang dimakbulkan. kita berdoa untuk mendapatkan kejayaan akhirnya kita mencapai kejayaan, kita berdoa supaya tanaman kita hidup subur dan hasilnya bertambah, akhirnya harapan itu tercapai, semuanya terikat dan tidak terlepas dari pentadbiran Allah sesaat pun.
Manusia menghadapi ujian berbeza di antara satu sama lain. ada yang ditimpa kemalangan, kehilangan anak, kematian orang yang dikasihi, kerisauan, murung, kemiskinan . kefakiran, penyakit kekal, penyakit sementara, kecacatan dan berbagai-bagai lagi yang tidak mampu disebutkan di sini.

Namun demikian kita dibekalkan dengan cara dan kaedah untuk mengatasinya, Allah mengutuskan Rasulullah.s.a.w. menjelaskan kepada kita tentang hakikat hidup di dunia ini , menjelaskan kepada manusia bahawa dunia ini hanya sementara, hanya pinjaman dan hanya tempat ujian seperti disebutkan di atas.
Dunia ini umpama penjara berbandingan dengan syurga, di dunia terdapat suruhan dan larangan, ianya tidak seperti di syurga, di syurga bebas, tiada suruhan dan larangan. Kehidupan di syurga umpama lagha di dunia, keadaannya penuh ceria, suka, gembira dan keseronokan yang tidak berkesudahan, dilayan oleh bidadari yang cantik dan segak, sebab itulah manusia di dunia ini berangan-angan dengan mengumpamakan setiap keseronokan yang mereka nikmati di dunia itu seperti syurga, walaupun mereka sedari bahawa keseronokkan di syurga amat jauh bezanya dengan keseronokan di dunia ini kerana keseronokan di dunia berakhir dengan keletihan, kesusahan, kehilangan sebahagian rezeki, mengundang penyakit dan lain-lain.
Dalam menghadapi kehidupan di dunia ini. umat Islam dibekalkan dengan panduan supaya mereka menjalani hidup dengan cara yang betul dan mendapat kesejahteraan yang kekal. Di antara panduan yang hendak dipaparkan di sini ialah membudayakan solat hajat dan solat istikharah. kita umat Islam adalah wajar membudayakan solat hajat dan solat Istikharah di dalam kehidupan harian.

Di dalam kehidupan harian tidak dinafikan bahawa kita mempunyai banyak hajat yang belum tertunai seperti anak bersekolah belum tamat, belum mendapat pekerjaan, belum bertemu jodoh, kita sendiri belum cukup sihat, belum sempurna rezeki dan berbagai-bagai lagi yang perlu kita menadah tangan memohon kepada Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Kita juga kekadang terkeliru dengan beberapa pilihan untuk membuat keputusan, maka dua situasi inilah memerlukan kita beramal dengan solat sunat Hajat dan solat sunat Istikharah.

Apabila kita melakukan solat dan doa Istikharah, ia bererti kita telah memohon semoga Allah menunjukkan keputusan yang terbaik untuk kita.
Solat sunat Hajat dan solat Istikharah pada asasnya cara melaksanakannya adalah sama sahaja, cuam niatnya sahaja yang agak berbeza iaitu Sahaja aku bersolat sunat Hajat dua rakaat kerana Allah Taala manakala solat Istikharah " Sahaja aku bersolat sunat Istikharah dua rakaat kerana Allah Taala"
Kata Jabir bin Abdullah: "Rasulullah s.a.w. mengajar kami beristikharah dalam semua pekerjaan seperti baginda mengajar kami satu surah dari Al-Quran, sabdanya: 'Apabila seseorang kamu mempunyai rancangan untuk melakukan sesuatu hendaklah dia melakukan solat sunat dua rakaat, kemudian bacalah doa ini.

'Maksud doa solat sunat Istikharah:
"Ya Allah, aku memohon petunjuk daripada-Mu dengan ilmu-Mu dan aku memohon ketentuan daripada-Mu dengan kekuasaan-Mu dan aku memohon daripada-Mu akan limpah kurniaan-Mu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahui segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (sebutkan...) adalah bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya dan seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya." (sebutkan urusan yang dimaksudkan di tempat yang bertitik).'"

"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk".
Surah An.Nahl .
[125]
_______________________________

Sekian. Wallahu aklam.

No comments:

Post a Comment